söndag 27 februari 2011

Shampoofritt, uppdatering, dag 34

Inget nytt att rapportera, håret är fortfarande supernajs. Tänkte ändå inflika en liten uppdatering. Hoppade över bikarbonattvätten den här torsdagen. Får se när jag behöver tvätta med det igen. Förhoppningsvis inte på ett tag.

Igår tvättade jag dock med äggula. Jag gillar texturen på håret efter ägguletvätt. Lite lätt strävt men samtdigt mjukt. Väldigt lättarbetat. Äggula är fruktansvärt äckligt att ta i, men man vänjer sig. PLUS! Man kan göra punkfrisyr!!! :D

En annan favorit är citronsaft. Jag tar alltså citronsaft och gör en inpackning som jag låter sitta ett tag sen sköljer jag ur. Den här kuren tycker jag är bland det bästa, håret blir sjukt mjukt och lätt att reda ut. Håret lägger sig jäkligt bra också när det är utsläppt. och nej, det blir inte blekt av det. För att bleka håret krävs tydligen att saften ska sitta i flera timmar i starkt solsken. Känner att jag måste testa en tunn slinga i sommar bara för att se hur det ser ut...haha...

Och hur är det med lukten? Tja... Lukar inget alls. Vet inte riktigt vad jag förväntade mig att det skulle lukta... Gammal hund kanske? Men nej...Om man intensivsniffar kanske man kan urskilja en liten doft av hår, men så tycker jag håret luktade innan jag slutade med shampoo också.

Håret känns annorlunda nu än när jag tvättade med shampoo. Håret är definitivt inte lika sprött och frissigt längre. Hårbotten känns... naturlig... Som om en hinna av kemikalier är borta. Typ.

Men jag har börjat märka en sak. Troligen är det för att håret har börjat lägga sig annorlunda. Jag börjar bli JÄVLIGT gråhårig. I princip alla nya små strån som kommer är helvita. De återfinns nu över hela huvudet, speciellt vid tinningarna. Jag är inte direkt orolig för att bli vithårig, och jag tänker verkligen inte börja färga håret. Ska bli ganska intressant att se hur länge det dröjer innan jag är helt grå. Skulle gissa att det tar ungefär 10 år. Haha, jag kommer se ut som den där wikileakssnubben! XD

Nu återstår bara frågan: Hur fan ska jag bete mig hos frisören? Känner att jag skulle behöva toppa lite snart. Frisören jag brukar gå till på centralen brukar alltid börja med en shamponering även om man nyss tvättat håret. Ska jag säga som det är (Har fått för mig att frisörer inte är så välvilligt inställda till det jag håller på med) eller dra någon vals att jag har överkänslig hårbotten och håret är nytvättat? I-landsproblem!!!

Om håret blev shamponerat nu tror jag att det hela skulle sluta i katastrof och jag får börja om med allt :P

1 kommentar:

Dani in the World sa...

Allså shit vad bra det går... får se om jag orkar med att göra samma sak för fan vad dyrt det är att tvätta håret.. om du behöver klippa dig så kan jag alltid göra det :)