söndag 27 februari 2011

Dani inspirerade mig!

Efter att ha varit med Dani på länsmuseets arkiv och sett hur hon faktiskt hittade en massa spännande saker om sin släkt, så känner jag verkligen för att släktforska!

Kom på att man kanske skulle börja skriva ned allt man redan vet. Innan man blir senil liksom...

Photobucket

Det här till exempel, är Ellen. Ellen var min mormors mor. Hon drygade ut familjens kassa genom att sy och sticka till grannfruarna. För vinsten köpte hon så småningom en stickmaskin och utökade verksamheten. På stickmaskinen tillverkade hon strumpor och stoppdukar. Stoppdukar var alltså vad man hade innan dagens bindor. Mmmm... Bindor gjorda i ull. Låter lagom mysigt.
Hennes man, John kallades för "olyckan" för sin extrema klantighet, jobbade för SJ och slutade sina dagar under tidigt 40-tal när han, ironiskt nog, blev påkörd av tåget. Brukar tänka på honom ibland när jag går på perrongen och ett tåg blåser förbi.

Min pappas sida av släkten tror jag skulle bli lättare att hitta info om. Bara genom att googla efternamnet verkar det som jag hittade stamfadern till oss alla zäääätor. Kanske ska göra en omvänd forskning och gå framåt via honom istället? Då har jag ju något att roa mig med när jag blir långtidsarbetslös! :D

1 kommentar:

Dani in the World sa...

men du ärru släkt med Henrik Z, hockeyspelaren??? tänkte på det nu