onsdag 16 februari 2011

Att utmana sina rädslor

Sedan jag var liten har jag varit rädd för olika saker. Rädd för att klättra i träd, barn med ballonger (fortfarande skitläskigt, de är som en tickande bomb!) och rädd för att tända ljus.

Det sistnämnda uppkom när jag som liten blåste ut ett värmeljus för hårt och fick hela ansiktet nedstänkt av het stearin.

Detta medförde att jag aldrig riktigt vågade mig på att tända ljus. Och visst, barn bör väl knappast hålla på med tändstickor heller.

När jag gick på lågstadiet gick vi varje advent till kyrkan. Första advent 1994 gick jag i trean. Treorna fick varje gång äran att tända adventsljuset framme vid altaret. Jag var allt lite avundsjuk på alla de där klasskompisarna som visat sig på styva linan första och andra advent. Nu skulle tredje ljuset tändas. Prästen frågade om det var någon som ville tända ljuset.
En sekund och ett hjärnsläpp senare hade jag, utan att tänka på det, räckt upp handen. Jag var den enda som gjort det. Prästen pekade på mig och gestikulerade att jag skulle komma upp till altaret.

För dagen hade jag dragit på mig mina nya kängor med klack. 1994 var Rednex oxh cowboy-stilens år. När jag nervöst, men förvånandsvärt självsäkert, stegade fram mot ljuset klampade mina kängor högt på kyrkans parkettgolv. Allas blickar var vända mot mig.

Jag placerade mig vid ljusstaken och tittade uppgivet på ljuset som skulle tändas av mig. Vad fan hade jag gett mig in på? Var jag seriöst dum i huvudet? JAG HADE JU ALDRIG TÄNT ETT LJUS I HELA MITT LIV!!!! Fan, jag visste knappt hur tändstickor fungerade!

Nervöst greppade jag solstickanasken och drog fram en sticka. Nej, den var redan bränd... Mammas ord till pappa om att slänga stickor istället för att stoppa tillbaka dem i asken ekade genom mitt huvud. Tänk om alla stickor redan var brända? Jävla slarviga präst!

Efter ett antal sekunders letande hittade jag vad jag antog var en färsk sticka. Hur var det nu man gjorde för att få eld på den? Jag snärtade till med stickan på askens sida och som genom ett under flammade en låga upp!

Jag tände ljuset och kände i den stunden att jag kunde erövra hela världen om jag ville.