lördag 23 oktober 2010

Det är åtminstone inte tråkigt

Nu har jag läst mina kursböcker hela veckan. En av dem, en beskrivande bok som går igenom modet i detalj har jag nog läst 3-4 gånger. Men skiten sätter sig inte!

Speciellt många problem har jag med medeltiden samt kvinnligt mode under sekelskiftet 1600/1700. Medeltiden är svårt att greppa eftersom det inte finns så mycket bildmaterial, samt att det är svårt att föreställa sig hur modet såg ut genom enbart beskrivningar. Det ligger alldeles för långt från våra egna tankegångar kring mode! De första åren på 1700-talet är svåra i kvinnokläder eftersom siluetten tycks gåt från lösa svepande linjer, till mer rigida (är det ett ord?) saker, sen tillbaka till löst igen... Eeh... KRÅNGEL! Kommer försöka utgå från konsthistorian om jag inte har något vettigt svar på tentan. Hoppas det funkar.

Kan dock inte riktigt släppa det här med att underkläder kom så pass sent (1800-tal). Vet ni hur männen löste kalsongbiten innan dess? Vek skjortorna omlott mellan benen! HAHAHAAA! VARFÖR kom ingen på underkläder tidigare?!

Inga kommentarer: