torsdag 14 oktober 2010

The age of puttinutt

1800-talet, eller från kanske 1820 och fram till 1910, var ett århundrande fyllt av onödigt skit. Industrin kom igång och vanliga dödliga/packet/ofrälse fick tillgång till de små lyxvaror som tidigare bara varit tillgängliga för samhällets toppskikt. Efterfrågan på överflödiga saker att frottera sig med blev enorm och nya saker att konsumera hittades ständigt på för att hålla pengarna rullande!

Vad sägs om dessa:

Fickurshållare i from av en vagga. Makes no sense.

Photobucket

Fingerborgshållare i form av en vagn dragen av två hästar. För att fingerborgar behöver en speciell plats att vila på om ni inte visste det redan!

Photobucket

Även min mammas släkt har gjort sig skyldiga till att köpa småplock. Har en likadan som denna (och i den ligger broschen som jag enligt mormor ska ha på mig när JAG GIFTER MIG. WHUUUT? :C)
Pärlemoask gjord av två snäckhalvor, nyrokoko, 1870-80-tal. Mässingsdetaljer. Gillar priset!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, det där med onödig skit, slutade det verkligen vid 1910? Känns som det pågår fortfarande på alla möjliga och omöjliga sätt.

Rossa sa...

Tja Madde! Titta på din mail på fejjan! :-) Rossa

Madeleine sa...

Jo massproduktionen finns ju kvar, bara att kolla på Ullared :C men jag menade att det under 1800-talet var tidigare lyxvaror (och känslan av att man kunde lyxa till det) som började konsumeras av gemene man. Idag känns ju massproduktionens artiklar som självklara...