torsdag 19 mars 2009

Inte utan min mobil.

Alltså. När man sitter och läser riktigt tråkiga arkitekturböcker så kan det ibland hända att tankarna vandrar iväg åt andra, ibland ganska udda, håll. Idag bestämde sig min hjärna för att behandla ämnet "mobiltelefonens ökade betydelse i filmer"

Ja,men alltså, jag har faktiskt upptäckt att mobiltelefoners betydelse för handlingens fortskridande ökat lavinartat. Två filmer som verkligen visar detta är Cloverfield och The Dark Knight.

I den sistnämnda används de faktiskt så mycket att det nästan blir lite löjligt, och jäklar vilka fantastiska egenskaper de kan ha! Jag vill också ha en telefon som kan scanna av ett helt rum.

För övrigt förstår jag inte hur filmskurkar klarade sig innan mobilerna fanns.

Cloverfield är som en enda lång reklamfilm för Nokia.

Om jag läste filmvetenskap skulle jag lätt skriva om det här som c-uppsats! Titeln skulle nog vara i stil med "Modern tekniks ökande betydelse i film" sen skulle jag mala på i 25 sidor om stagnerad populärkultur och den minskade känslan för detaljer som kanske infinner sig i takt med att man kan förklara de luckor och frågetecken i handlingen med argument som "Ja, men alltså, de hade ju mobiler så de visste nog var de skulle vara/träffas just då"

Åh, vad bra det skulle bli!

Förövrigt kan jag tillägga att min egna mobil är riktigt kass. Det enda den gör nuförtiden är att hänga sig. Tror det är bakstycket som är glappt. Måste nog laga den med lite fashionabel silvertejp.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahaha silver blir säkert jätte snyggt, den blänker ju fin :-)

Henriette sa...

hahaha sjukt kul! Och du har så rätt :D

.... sa...

Jajamän, silvertejp är alltid rätt!

Jag borde göra en fullständig mobilinventering av filmer på 2000-talet. Sen ska jag skicka resultatet till Rapport så får de visa lite skrämmande (och missvisande) diagram på fenomenet! :D