tisdag 21 september 2010

Valet

Jag glömde ju bort att kommentera valutgången! Jag vet ju att alla som läser min blogg gärna vill höra min åsikt även om det märks ganska tydligt att jag inte har aning om vad jag pratar om!

Sverigedemokraterna i riksdagen alltså! Det var väl kanske lite knasigt med tanke på deras högst märkliga människosyn. Jag läste igår att en av kandidaterna seriöst tror att invandringen av muslimer kan leda till inbördeskrig. Jahapp. Bara att börja samla proviant och förbereda sig på invasion då?

Något som jag trots allt blir jävligt förbannad på är utmobbningen av detta parti som nu pågår. Istället för att börja skrika om denna "katastrof" så kanske våra politiker ska rannsaka sig själva och ta sig en funderare på VARFÖR SD nu vunnit så många röster. Våra vanliga partier är allt för rädda att diskutera känsliga (varför är det känsligt?) frågor som berör invandring och detta har nu lett till att ett högerextremistiskt parti blivit inröstat. Att då försöka stänga ute detta parti är som att lägga krokben för sig själva. Sverige är ett demokratiskt land och SD har folket valt, och då bör ju andra partier försöka låta dem säga sitt.

Jag har fått uppfattningen att demokrati betyder åsiktsfrihet, diskussion, samarbete och att kunna mötas på halva vägen.

Jag tror faktiskt att detta kan bli något bra i slutändan. Politikerna tvingas nu (eller jag hoppas det) öppna upp för en invandringspolitisk diskurs. Förhoppningsvis leder detta till reformer som ger både invandrare och svennebananer bättre förutsättningar i vårat avlånga land.

Och om det inte funkar så lär ju FN ingripa när slottet intas.

1 kommentar:

Rossa sa...

Jag mår illa att SD kom in, men jag är så jäääävla glad att blått vinner! :-) Ok vi ses när jag kommer tillbaka, OM jag kommer tillbaka höhö...