fredag 3 september 2010

Hmmm

Jag har nu varit på föreläsning nummer 2.

Jag vet inte om det är jag som är för avancerad (haha, jomentjena!) för kursen eller om det är kursen det är fel på.

Om det ska fortsäta vara så här enkla föreläsningar kan jag nog göra tentan imorgon...

Att prata om 1700-talet och inte ens nämna den svenska dräkten som infördes vid Gustav III:s hov är för mig ytterst konstigt. Svenska dräkten var väl det enda som egentligen hände i modesverige under en tiden...

Jag sitter också hela tiden och väntar på att få höra mer om det som läraren enbart nämner lite i förbigående.

Exempel:

"Jag Karl XII var ju väldigt modeintresserad men sen fick han ge sig eftersom landet var i kris och då passade det sig inte"

Om man använder orden "Karl XII" och "modeintresserad" i samma mening borde det vara lag på att man måste berätta mer...Hahaha!

Varenda plagg och stil tycks också ha utsatts för kritik och beskyllts för att vara omoraliskt på den gamla goda tiden. Jag skulle gärna vilja höra VAR denna kritik kom ifrån samt gärna några exempel på kritik.

Nej, lite mer djupgående tack! Jag är ju där för att lära mig sånt som jag inte hört på konstvetenskapen eller läst om själv. Jag tror att detta kan bero på att kursen är såpass ny samt att mode inte riktigt forskats kring ännu. Men ja... jag får ju betyg på skiten om jag klarar kursen så :P

Inga kommentarer: