onsdag 15 september 2010

Finished? No I'm Swedish

Wohoo! Min engelska miniuppsats är klar! Faktiskt inte så svårt som jag trodde. Faktum är att jag skriver ganska bra på engelska - det blir inget onödigt utsvävande eftersom orförrådet inte räcker till!

Nu har jag även förberett morgondagens presentation genom att skriva ner EXAKT vad jag ska säga. (Det skulle dock inte förvåna mig om de sen när man kommer till lektionen bestämt att vi kan ta presentationen på svenska istället och då kommer det att låta stukat ändå)

För övrigt kan jag meddela att mitt historieintresse vaknat till liv igen med full kraft. Jag undrade lite kring detta igår. Alltså, vart fan kommer mitt intresse ifrån? Hela min släkt tycker jag är dum i huvudet som valt historiska ämnen på universitetet och mamma och pappa har blivit intresserade av historia genom att lyssna på mitt ständiga orerande.

Om jag någonsin får barn (hahahahaa!) är det första jag tänker göra, när de blir medvetna om sin omgiving, att ta med dem till alla slott i hela Sverige och dramatisera Sveriges historia inför dem. Stockholms blodbad lär bli intressant.

Historia är fan viktigt och det berikar nutiden. Faktum är att man gillar Sverige mer och mer genom att läsa om våra förgångna strapatser, klantigheter och stordåd. Fan att inte tidsmaskiner uppfunnits ännu. Det första jag skulle göra (efter att ha tagit med mig en väska med olika mediciner, typ penicillin samt gått till husläkaren och sagt att jag skulle åka till det land som kräver flest vaccinationssprutor och sedan tagit alla dessa sprutor) är att åka tillbaka till den eftermiddagen den 7 maj 1697 och sett till att brandvakten på Stockholms Slott INTE gått ner i köket för att flörta med husan. Med mig hade jag nog också haft min kamera. Herregud vilka bilder! Då hade jag säkert vunnit aftonbladets "Månadens läsarbild".

Om nu inte båda jag och min kamera blivit beslagtagna och anklagade för häxeri vilket är det troligaste.

5 kommentarer:

Emilie sa...

Hur gick det idag?? Nyfiken ;) hoppas det gick bra!

.... sa...

Hmm, inte mycket att oroa sig för- lektionen bestod av diskussion i små grupper på svenska och sedan 10minuter med läraren. Fattade ungefär 30% av vad han sa... Tom mitt engelska uttal var bättre än hans..Men jag tittade intresserat på honom och såg glad ut, så jag klarade mig nog! haha :D

Dani in the World sa...

Madde, har du fått mina mail???? Snälla svara snarast :)

.... sa...

Har helt glömt bort att svara på första mejlet! Du har svar nu :)

Emilie sa...

Hahaha, visste väl att du inte behövde oroa dig ;)