lördag 1 maj 2010

90-tal jag inte vill ha tillbaka:

1990-96:

Nerhasade tubsockor utanpå tights. Gärna till vita reeboks...

Tygtofsar. De där Carrie påpekar för Berger (Han hette det va?) att ingen kvinna från New York skulle använda på 2000-talet. Haha...

Blommiga tights. Redan försent, de är tillbaka! TEH HORRORZ!

Blommiga fleecejackor.

Cykelbyxor. Ni vet det där i spandexmaterial i grälla färger. Gärna tillsammans med magväska, stor skjorta, nedhasade tubsockor och stort permanentat hår som var halvt uppsatt med en tygtofs mitt på huvudet. Om det blev lite kallt på kvällskvisten åkte den blommiga fleecejackan på.

1997-2000:

Buffaloskor och andra skor med platå. Alltså FUL platå. Inte det som finns på klackskor idag.

Allt jävla skitmode i futuristisk/sportig stil och material. Har fortfarande kvar min sommaravslutningsklänning från 99. Lång och grå i baddräktstyg och med dragsko. *SPYR*

Hårmascara
.

Adidasbyxor/Complete/Champion/Fruit of the loom/ och alla andra måste-ha-plagg utan någon som helst förankring i vare sig modebloggar eller modegurus lovord. Hur fasiken uppkom dessa trender?! Finns det it-plagg på skolgården idag? Detta har gett mig huvudbry i många år!

-------------------------------


Det känns som om 1900-talets sista årtionde försökte lite för mycket att vara framåt. Kanske är all dessa innovativa grejer som kom då en orsak till varför vi spenderat de senaste 5-6 åren åt retrotrender.

Enligt mig började retrotrenden lite smått redan 2002, ungefär samtidigt som den bohemchica looken uppkom med bland annat singoallatoppar. Vid 2005 var retro i full swing och stilikoner som Dita von Teese blev kända...

Hmm... Ok, ska sluta skriva nu. Kanske återkommer med fler spökhistorier från 90-talet senare. Har tittat en väldans massa på film från årtiondet och förfasats över att (bland annat) grungen (jag gillar dock grungen!) är en retrostil som jag faktiskt kommer ihåg när den var på riktigt.

Hela det här inlägget grundar sig alltså på min stundande 25-årskris.:(

Inga kommentarer: