lördag 24 oktober 2009

Sorgens smycken

Något som fascinerar mig extra mycket inom antikviteter är sorgesmycken. Dessa svarta vackra konstverk bar man tillsammans med övrig svart sorgeklädsel under slutet av 1800-talet. Trenden startades 1861 av drottning Victoria av England som nästan blev besatt av att sörja när hennes mamma och hennes make båda två dog under samma år.

Photobucket

Photobucket


De svarta smyckena var ursprungligen gjorda i Whitby jet. Jet är fossiliserat kol och ett ganska mjukt ämne vilket gjorde det enkelt att hantera och skapa detaljerade arbeten.

Kopior i billigare material fanns dock att finna.

Mina två broscher är i vad jag tror två olika material- ingen av dem i jet tyvärr. Jag gissar att den stora är i ebenholts och den lilla vetekvisten kan vara i vad jag tror kallas vulkanit (vulkaniserat naturgummi), ett material som är en föregångare till dagens plast.

I framtiden vill jag gärna ha något i äkta Whitby jet. Whitby känner väl många även igen som platsen där skeppet Demeter gick i land med försvunnen besättning, död kapten och Dracula i lastutrymmet?

2 kommentarer:

Rossa sa...

sjukt snyggt nya bloggdesign :-)

.... sa...

Tack :D