onsdag 28 november 2007

Lapis lazuli

Igår var jag på myrorna och kollade lite. Tänkte att jag skulle hitta någon konstbok som sammanfattar hela konsthistorien på runt 100 sidor skrivna på svenska, men jag hittade ingen. Typiskt.

Jag gick vidare till pydnadsföremålen och hittade direkt ett byst av Apollo di Belvedère för tio kronor som jag ville ha.
Efter en stund hittade jag även ett litet mörkblått byst av Tutankhamon. Det var sjuktligt smutsigt, men för FEM SPÄNN får man offra sig lite.

Direkt efter Tutankhamon hittade mamma en exakt likadan ljusstake som vi redan har hemma och som kommer från mormor. Denna ljusstake har skapat lite förbryllning hos mig i några månader nu. När jag var på Nationalmuseum och tittade på utställningen "Förfärligt härligt" om 1800-talets inredningsstilar, stod just en sådan ljusstake i en monter. Nationalmuseum hade alltså daterat den till 1800-tal och nyrokoko. Mormor sa alltid att hon köpt den på EPA på 1950-talet.
Jag har alltså undrat lite över vad som är rätt. Tydligen är mormors påstående det sanna. Chansen borde vara ytterst liten att hitta en exakt likadan ljusstake på myrorna för tio kronor om modellen inte har varit massproducerad. Nationalmuseum tycks alltså ha fått saken helt åt helvete för gammal... Men ja, det man inte vet om lider man inte av XD

Men nu, tillbaka till Tutankhamonbystet! Redan på Myrorna blev jag lite misstänksam om materialet bystet är gjort i. När jag ser en egyptisk form och färgen blått kopplar jag direkt till bergarten lapis lazuli. Lapis lazuli-stenar sitter ju även på Tutans guldmask.
Jag diskade bystet riktigt noga när jag kom hem och när skitlagret äntligen försvann såg jag tydligt små guldstänk i den djupblå ytan, vilket är en av de egenskaper stenen besitter. Föremålet har en liten nagg i botten och där ser man tydligt att bystet är massivt. Jag är nu 90% säker på att det är lapis lazuli i bystet. Extra kul är det eftersom jag blivit lite fascinerad av just den här bergarten på sistone. Den har brytits väldigt länge och om jag inte minns fel finns det föremål kvar från Mesopotamien i detta material, Cleopatra använde krossad lapis lazuli till ögonskugga och under medeltiden användes det till att få fram en kornblå tempera. Priset på denna färg var mycket hög och oftast färgades bara Marias kappa kornblå.

Ja, om det nu är som jag tror så är jag ganska säker på att man skulle kunna kränga bystet för åtminstone det dubbla priset. Tjohej!

Inga kommentarer: