söndag 3 april 2011

Jag vet vad jag ska göra i sommar!

Blir till att läsa in mig på möbelhistoria. Känner att jag ligger efter som tusan i ämnet eftersom ingen, förutom någon enstaka, behagat sig nämna det tillsammans med övrig konsthistoria. Det var ju nästan därför jag kom dit. Nu har man ju ändå lärt sig stilar genom konsten och arkitektur, men jag är otroligt dålig på möbeltyper och deras namn. Om jag ska kunna ställa till med en skitbra magisteruppsats lär jag ju lära mig ämnet ordentligt först.

Jag har nu lyckats lokalisera en del böcker i ämnet. Problemet är nu hur jag ska kunna konstatera att de är tillräckligt akademiska INNAN jag köper dem. Tänker INTE göra misstaget, som många andra gjort före mig, och ta en bok helt utan referenser. Det gillas inte så värst mycket på institutionen...

Leta upp en välsorterad bokhandel i London där de har studentlitteratur kanske?

De är ju inte direkt skitbilliga, de går på runt 400-500 per bok. Vill inte köpa något jag inte kan använda...

Ett annat problem är ju hur jag ska kunna lära mig allt på en sommar. Hur ska jag lägga upp inlärningen på ett så pedagogiskt sätt som möjligt?

Förövrigt kan jag meddela att jag genomförde min bästa muntliga presentation någonsin i fredags (även om jag inte riktigt visste vad fan jag pratade om). Jag blev riktigt paff när jag märkte att jag inte alls är så dålig på att prata inför folk och... Jag tycket faktiskt att det var riktigt roligt. Bara jag lyckas komma över värsta skräcken så är jag rätt bra. Tänkte sekunden innan jag skulle börja: "Hur hade jag betett mig på slottet om jag fått guidejobbet?" Och då gick det som en dans! Haha!

Inga kommentarer: