torsdag 10 mars 2011

Sommaaar

Fy fan guys, jag längtar till sommaren så jag håller på att dö!

Har spenderat senaste dagarna med tentaångest varvat med videoknarkning på youtube i ämnet svensk sommar. Det här till exempel:



Det finns även en hel del målningar som jag tycker förmedlar svensk sommar på ett alldeles otroligt vis.

Richard Berghs "Nordisk sommarkväll", från 1899, är till exempel ett sådant verk. Finna det någon vackrare målning? Ljuset, spänningen mellan personerna, kompositionen och ja...gaaah... Gud. Det här summerar upp allt det jag förknippar med svensk sommar.

Photobucket

August Mamströms "Ävlalek" från 1866. Svensk sommarnatt med älvor dansandes på ängen... Jag blir tårögd...

Photobucket

Faktiskt är det så att jag börjar känna mig minst sagt inspirerad av svensk sommar även modemässigt. Jag har lämnat min fascination för motell, öken och 70-tal nu.

Nu är det drömlikt, romantiskt och antikt (haha jaa, för det var ju oaktuellt förut i min värld :P) som gäller. Jag är VÄLDIGT inne på svenskt 1800-tal. Kanske även lite svenskt 1700-tal (men det börjar kännas lite tjatigt) Iofs säger det inte så mkt om man nu inte kan läsa mina tankar.
Jag ska försöka utveckla det hela lite mer och kanske även ge lite bildexempel senare. Några saker jag känner för är dock, ljublå/gråblå, skira tyger, spetsar,virkat, snörliv från 1700-talet (tänker fan ta och försöka sy mig ett sånt), svenska folksagor, John Bauer och så ovanstående tavlor då.

Nationalromantik på anabola alltså.

Här är lite musik som passar ihop med allt!

Inga kommentarer: