lördag 29 januari 2011

Ironi

Igår på På Spåret så var tågresan Västerås-Stockholm med. Jag kände igen varenda åker :C

För övrigt kan jag nu meddela att jag åter igen ska försöka undvika tvätta håret på ett tag. Har mer och mer börjat fundera på om inte shampoo och balsam är skadligt. Det känns ju inte direkt så naturligt, mitt hår blir riktigt konstigt när det är nytvättat, väldigt risigt och fult. Har under hösten tvättat det ungefär en gång i veckan med shampoo. Om man vänjer av håret vid shampoo så går det längre och längre utan att håret bli fettigt har jag märkt.

Har ju avskaffat ansiktsrengöring och ersatt med olivolja + hemmagjord honungspeeling (honung + socker) och det går ju sjukt bra! Så nu är det hårets tur att återgå till det naturliga tillståndet. Får se hur det blir med lukten dock, om det efter en vecka luktar as lär jag ju försöka komma på något sätt att få bort det. Vill ju inte vara ofräschare än nödvändigt ;D

Men, eftersom shampoo är ett väldigt nytt påfund så får man väl blicka bakåt i tiden och kolla vad man använde sig av förr för att hålla håret rent. Faktiskt finns det inte så mycket fakta kring det här, eller, jag har hitills inte hittat något konkret. Har dock läst på en massa ställen att håret återfår sina naturliga värden efter ett tag utan shampoo och börjar ta hand om sig själv. Låter ju spännande!

Det här med att lita helt blint på dagens skönhetsprodukter är ganska skrämmande tycker jag. Vet vi ens vad det är för skit vi smetar på oss?
För bara 100 år sedan hade man allsköns gifter (vi pratar alltså rena gifter som man troligen skulle dött av på direkten om man ätit lite här) i puder och kosmetika. Vem är det som säger att dagens produkter är bättre? Vi lever verkligen inte i det yttersta samhället bara för att vi kan blicka tillbaka och se ner på hur det var förr. Nej fyfan alltså, fram för mer naturlighet!

Ja, så, tvättade håret sist i tisdags, 25 januari. Ska inte tvätta förens 7 februari, om det inte är för jävligt vid den tidpunkten kan jag troligen klara mig längre. Ska till skolan den 8:e så vi får se.
Just nu känns mitt hår fortfarande nytvättat. Inte fettigt alls faktiskt, väldigt mjukt och fluffigt dessutom. Mitt hår brukar dock börja strejka vid en vecka utan shampoo, så på tisdag kommer det vara kris...hahaha :D Men jag ska ta mig förbi den biten den här gången!

Vi säger att jag gör det här mest för att kunna leva mig in i 1600-talsmänniskan vardag, okej? XD

2 kommentarer:

Rossa sa...

hahaha, du e för rolig, du få skriva resultat sen hur det blir så kanske jag ska också börja :-P

Madde sa...

haha, vi blir till slut kompisgänget som alla är skitiga i håret :P