måndag 4 maj 2009

Skälet till att Västerås suger.

De flesta vet inte vilken fantastisk potential staden faktiskt har arkitekturmässigt. Den industriarktitektur som dominerar stora delar av staden visar upp en stor dos unikhet och de flesta byggnader skulle göra sig bra som gömställe åt en skurk som har amibitioner om världsherravälde. I klartext: Det finns mycket coola byggnader i Västerås.

Men som sagt. De flesta vägrar inse det här. Det senaste exemplet på dåligt ömdöme är hur man valt att behandla det gamla ångkraftverket.

Jag blir så jävla ledsen när jag ser hur man valt att demolera mycket stora delar av denna riktigt fantastiska arkitektur för att man ska bygga ett JÄVLA FJOLLIGT äventyrsbad. Guess what - DET KOMMER INTE FUNGERA.

Byggnaden var k-märkt men Peab (hoppas ni går i konkurs motherfuckers) tycks ha övertalat länsstyrelsen på nolltid för att få rivningstillstånd.

FY FAN jag vet redan nu att resultatet kommer att bli en halvmesyr. Det är så sjukt tråkigt, eller nej, TRAGISKT. FATTA att ångkraftverket troligen var den grymmaste byggnaden vi hade i Västerås. Nu är den bara en skugga av sig själv. En kuliss. Ett gapande skelett.

Visst det är ju roligt att man försöker bevara byggnaden. MEN det var ju just det att man skulle BEVARA inte RIVA.

Mycket versaler och hårda ord, men mitt hjärta blöder och jag känner att min hemstad gräver sin egna grav. Någon borde slå näven i bordet, avskeda stadsarkitekten (vet inte om han bestämmer så mycket egentligen, men han är ganska otrevlig) och sätta in lite nytt folk som faktiskt besitter kreativitet och är villiga att arbeta för Västerås bästa.

Jag känner att jag kommer att skriva mer om det här snart.

Inga kommentarer: