fredag 4 april 2008

Nationalmuseum

Idag var jag och Maria på Nationalmuseum. Kollade lite på Toulouse-Lautrec-utställningen. Stort beröm till museet för att de gör så snygga miljöer till utställningen.
Jag gick även med i Nationalmuseums Vänner. Känns skönt att få bidra lite till konsten. Blev till och med välkommnad av en dam som tyckte det var skitskoj att jag, så ung, gick med. Weee! :D

Fyfan vad jag älskar konst. Mitt intresse har helt klart nått nya nivåer efter att jag började studera. Det känns som om mitt liv blir så mycket rikare av konst. Som att jag helt plötsligt kan se det vackra i vardagen och uppskatta saker och ting på ett helt nytt sätt. När jag ser en målning ser jag inte bara en målning. Jag ser arbetet bakom, beställaren, konstnären, den samtida publiken och dess värld. Jag känner mig som en del av historien när jag, kanske 300 år senare, betraktar samma målning.

Sen det där med att studera konst. Det ses ju som flummigt och inte vidare ambitiöst. Men, jag kan på ålderns höst faktiskt säga att jag tog till vara på mina intressen och gjorde något som jag verkligen ville. Det är ett steg i rätt riktning till att leva ett fullt liv. Jag är hellre fattig som en kyrkråtta och gör det jag vill göra än går till ett jobb jag hatar men stannar kvar på bara för lönens skull.

Jag kom idag på att jag också älskar att prata om konst. Det är väldigt tillfredställande. En annan väldigt tillfredställande tanke är att jag vad som än händer i mitt liv i framtiden fortfarande kommer att älska konsten och alltid finna... Ja, vad jag nu finner, väldigt svårt att sätta ord på en känsla... Men för att sammanfatta:

Konst = Bra.

Inga kommentarer: