måndag 9 juli 2007

Gnäll

Eftersom jag är på gnällhumör idag så har jag gjort ett litet kollage över saker jag stör mig på.

*T-shirt med "rolig" text. "singel" "otränad" "busig" och fan och hans moster vad det nu brukar stå på dem.

*Foppatofflor. När jag ser en människa med dessa as på fötterna har jag lust att sparka dem hårt på smalbenen. Även barn.

*Uggs. Trenden verkar vara på väg bort tack och lov. Men vad i helevete. VAD I HELVETE?!!! Något mer behöver inte sägas tror jag.

*Panellängder. Ok. Det kan säkert vara fnt om man gör det på rätt sätt (nej faktiskt inte), matchar rätt och har en bostad där det passar in. Det är trenden det är fel på. Jag hatar människor som hakar på och köper panellängder till sina skitiga fönster bara för att de tror att det är MODERNT. Det är inte snyggt när du hänger upp två stela tygremsor i något obskyrt mönster i vardagsrummet där det står en pluffsig soffgrupp i turkost läder (köpt 1988 på Finn-möbler) och ett glasbord.

*Glas från Orrefors. Inget ont om glasbruket eller dess formgivara, det är kul att folk har skaparglädje, men det är ungefär samma sak här som med panellängderna. Folk betalar dyrt för att det just är Orrefors. Sakerna är sjukt massproducerade och skålen du just fick håva upp en femhundring (om inte mer) för kan du hitta på tradera för 20 spänn. Problemet finns hos alla slags bruk och märken, Skultuna, Kosta Boda, Ittala...

Värst är ändå att folk verkar ha en vilja att skryta med skiten. Jag nämner inga namn, men när man vill framhäva att man har två shotsglas från Ittala i bokhyllan har det fanimej gått för långt. Eller när man tar en vas från Orrefors på avbetalning. Då har man allvarliga problem.




Inga kommentarer: